GUMIABRONCSOK CIMKÉZÉSE
A gumiabroncsok címkézésén a könnyebb azonosítás érdekében történő jelölést értjük. Ezt közvetlenül a gumiabroncs gyártójánál végzik el, a gumiabroncs futófelületére ragasztott címkéző matricákkal . Az Európai Unióban értékesített összes gumiabroncsot ilyen módon kell megjelölni. Miért van ez így?
A címkézési címkék a gumiabroncs összetettebb azonosítását szolgálják nemcsak az alapvető paraméterek (márka, méret, indexek), hanem a teljesítmény és a menettulajdonságok tekintetében is. Ezért elsősorban a járművezetők segítségére szolgál, hogy a lehető legjobban tudják kiválasztani a gumiabroncsot. A címkézési kötelezettséget Európában már 2012- ben vezette be az Európai Bizottság. Miért szükséges tehát részletesebben foglalkozni ezzel a témával? 2021. május 1-től hatályba lépett és hatályba lépett az Európai Unió (EU) 2020/740 új szabályozása, amely jelentősen megváltoztatja a gumiabroncsok címkézését. A változások elsősorban egy egyre nagyobb visszhangot kiváltó témára vonatkoztak, ez a világ jelenlegi klímaváltozásai. Az új gumiabroncs-címkének könnyebbé kell tennie a járművezetők számára, hogy relevánsabb információkat találjanak egy adott gumiabroncsról, különös tekintettel az üzemanyag-hatékonyságra, és így az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére is. 2021. május 1-től minden ezen dátum után gyártott gumiabroncsot új címkéző matricával kell ellátni, amely online is elérhető az Európai Unió Termékadatbázisában (EPREL). A 2021.04.30. előtt gyártott gumiabroncsok futófelületére fizikailag is ráragaszthatják az eredeti „régi” feliratozási címkéket, de az új szabályozás szerinti adatoknak az EPREL adatbázisban kell megjelenniük . Tehát mi a különbség a régi és az új címkézés között, és mely adatok fontosak a gumiabroncsok kiválasztásakor?
Egy kevésbé jelentős változáson, nevezetesen a címkézési címke általános kialakításán túlmenően az új címke számos további releváns információval szolgál az Ön gumiabroncsáról.
Nagyon fontos új elem a jobb felső részben található QR-kód . A gumiabroncs-kategóriába (C1, C2, C3) vagy a gyártó azonosító kódja is besorolásra került.
A főbb menettulajdonságok, mint a nedves fékezés az úttesten és a gördülési ellenállás esetében az osztályok száma 7-ről 5-re csökkent. A gumiabroncsok zaját már nem a hanghullámok száma, hanem az A,B,C betűk jelzik. .
Az új címkén ráadásul két piktogram is felkerült, az egyik a havon való közlekedésre alkalmas abroncsot , a másik pedig a nehéz, jeges körülmények között való közlekedésre alkalmas gumiabroncsot jelöli (az adott gumiabroncs címkéjén nincs ott).
QR-kód – a kód mobiltelefonnal történő betöltése lehetővé teszi a gumiabroncsokkal kapcsolatos átfogó információk elérését, amelyek az EU-termékek online adatbázisában (EPREL) találhatók. A kód könnyen leolvasható mobiltelefonja kamerájával vagy QR-kódok leolvasására szolgáló alkalmazáson keresztül.
GUMIAZONOSÍTÓ – abroncsának azonosítása a típus alapján, illetve a kategóriák, mint a C1 – személygépjárművek gumiabroncsai, C2 – könnyű haszongépjárművek gumiabroncsai, C3 – nehézgépjárművek gumiabroncsai. Gyártójának egyedi kódja is hozzájárul a gumiabroncs egyértelmű azonosításához.
GUMIABRONCS ENERGIAHATÉKONYSÁG - vagy az abroncs gördülési ellenállása, amelyet 5 besorolási osztály fejez ki, A- tól (legmagasabb üzemanyag-hatékonyság) E -ig (legrosszabb üzemanyag-hatékonyság). Az üzemanyag-fogyasztás gazdasági szempontból fontos szerepet játszik, különösen Önöknél, de ökológiai szempontból is mindannyiunk számára. A gumiabroncs használata során felmelegszik, és minél kevésbé melegszik, annál kevesebb üzemanyagot használ, és annál kevesebb CO2-kibocsátás kerül a levegőbe. A gördülési ellenállás tehát az az erő, amely a gumiabroncsnak mozgása során ellenáll, és így a járművet teljesen lelassítja. Az egyes osztályok közötti különbség körülbelül 0,1 liter fogyasztás 100 kilométerenként . A gumiabroncsok a jármű üzemanyag-fogyasztásának akár 20% -át is befolyásolják.
FÉKEZÉS NEDVES ÚTTESTEN - 5 besorolási osztályt különböztetünk meg az A- tól (legrövidebb fékút nedves úttesten) az E -ig (leghosszabb fékút nedves úttesten), értékelve az abroncs féktulajdonságait vagy fékútját nedves körülmények között. Az A osztályba sorolt gumiabroncsok ezért az alacsonyabb osztályokhoz képest rövidebb féktávot biztosítanak a járműben. Az A és E osztály közötti féktávolság 80 km/h sebességnél körülbelül 9 méter . Általánosságban elmondható, hogy a gumiabroncsok nagyon fontos alkatrészei a járműnek, mert biztosítják az Ön biztonságát vezetés közben, gyorsításkor, de különösen fékezéskor bármilyen felületen és bármilyen körülmények között .
MENETZAJ – ez az abroncs külső zajszintjének értéke, amikor a gumiabroncs vezetés közben gördül. Újonnan a gumiabroncsokat az A , B és C betűk szerint zajosztályokba osztják, az A betű pedig a legalacsonyabb külső zajértékű abroncsokat jelöli. Az A és B osztály közötti különbség akár 50% -kal alacsonyabb zajszint. A zajszintet decibelben mérik, és a 3 decibel különbség valójában megduplázza az abroncs zajszintjét.
A HAVAS GUMIABRONCS IKON - 3PMSF - angolul Three Peak Mountain Snowflake, fordítva: hópehely egy háromágú hegyben, azonosítja azokat a gumiabroncsokat, amelyek objektív hivatalos tesztek alapján nagyon jó teljesítményt és a jármű irányíthatóságát garantálják még erősen havas és jeges utakon is. az Ön biztonságára helyezve a hangsúlyt. Ezért ez a gumiabroncs megjelölés, amely rossz téli körülmények között is garantálja a téli gumik tulajdonságait. Ezzel egyidejűleg azonban egyes, a téli abroncsok elvárt jellemzőinek kielégítésére kifejlesztett négyévszakos gumiabroncsok is viselhetik ezt a jelölést, de hangsúlyozni kell, hogy teljesítményük téli körülmények között nem egyenlő a téli gumik teljesítményével. Az ezzel a jelöléssel ellátott gumiabroncsok fékútja például rövidebb a nyári gumikhoz képest, átlagosan körülbelül 30 méterrel 50 km/h sebesség mellett.
A JEGES GUMIABRONCS IKON – A jeges tapadás piktogramjával ellátott jelölés azokat a gumiabroncsokat azonosítja, amelyek tökéletes teljesítményt nyújtanak erősen jeges utakon és fagyos hóval borított utakon , amelyek főleg az északi országokban fordulnak elő. Ez a jelölés a gumiabroncs rövidebb fékútját garantálja az úton az adott körülmények között. A fenti jelölésű gumiabroncsok használata csak szélsőséges téli körülmények között, állandóan nagyon alacsony hőmérsékleten javasolt, mert ellenkező esetben menettulajdonságaik teljesen ellentétes hatást válthatnak ki. Valószínűleg nem talál ilyen megjelölésű gumiabroncsokat a piacunkon.