Van kérdésed? Tanácsot adunk. (GYIK)
Mivel több megfelelő méret is lehet az Ön járművéhez, javasoljuk, hogy ellenőrizze az aktuálisan beszerelt gumiabroncs méretét, vagy ha két tárcsakészlettel rendelkezik, ellenőrizze azt a második tárcsakészletet, amelyen a régi gumiabroncsokat kívánja cserélni (ha két garnitúra tárcsa van, gyakori, hogy a téli gumik mérete eltérő, mint a nyári). A járműve műszaki adatlapjáról Ön is könnyen megállapíthatja a gumiabroncsok helyes méretét.Ott találhatja a járműve által megadott gyártó által szabványosnak vagy leggyakoribbnak tekintett gumiabroncs méretet. Ezenkívül a műszaki adatlapban is szerepel a megfelelő felni mérete ehhez a gumiabroncs mérethez. A műszaki engedélyben azonban nem ez az egyetlen helyes méret. Az alternatív adatok részben megtalálja az összes többi alternatív méretet, amelyet a jármű gyártója jóváhagyott az Ön járművéhez.
Mellettük az alternatív abroncsméretekhez megfelelő tárcsákra vonatkozó adatokat is talál, amelyeket javasolunk mindig betartani. Előfordulhat, hogy az Ön új abroncsai nem ülnek jól a tárcsán (széles vagy keskeny tárcsa a kiválasztott gumimérethez), vagy egyáltalán nem lehet rászerelni (a gumiknál kisebb vagy nagyobb átmérőjű tárcsa). ). Ezért az új gumiabroncsok és tárcsák kiválasztásakor szigorúan tartsa be járműve műszaki engedélyét.
A legideálisabb azonban az , ha szemrevételezéssel megvizsgálja a járművére szerelt gumiabroncsok aktuális méretét, a műszaki engedély alapján ellenőrzi azok helyességét, majd kiválasztja az új gumiabroncsok méretét. Ha van két garnitúra gumiabroncsokkal, és azt tervezi, hogy kicseréli a jelenleg nem használt készletet (otthon vagy gumiszervizben tárolja), akkor ellenőriznie kell a készlet méreteit. Tény, hogy az esetek túlnyomó többségében ugyanazon járművön a téli gumik és a felnik mérete eltér a nyáriakétől.
Manapság a sofőrök hajlamosak új gumiabroncsokat vásárolni járműveikhez különböző kombinációkban. A törvény azonban ezt egyértelművé teszi. Különböző méretű és kivitelű (radiál, diagonális, félradiál) gumiabroncsok nem használhatók egyidejűleg a járművön, kivéve, ha a jóváhagyás másként rendelkezik. A fentiekből következik, hogy ritka kivételektől eltekintve (ha a jóváhagyásnál másként nincs meghatározva) mindig szükséges, hogy mind a négy azonos méretű és felépítésű abroncs legyen a járművön. A mondat második része kivételeket állapít meg, amelyek olyan járművekre vonatkoznak, amelyeknél az első tengelyen más méret van használatban, mint a hátsó tengelyen, de csak a jármű gyártója által jóváhagyott és a műszaki engedélyben (általában a BMW vagy a MERCEDES járművek gyártójánál).
A törvény utólag meghatározza a jármű abroncsait abban az értelemben, hogy egy tengelyen csak megfelelő gumiabroncs használható, ami azonos méretű, szerkezetű, típusú, ill. használati kategória (nyári, téli, egész évben), gyártó neve, védjegye, terhelési indexe, sebességkategóriája és keresztmetszete. Tehát ha például egy Matador 185/65 R15 88T MP47 Hectorra 3 gumiabroncsot szereltek fel a bal elejére, akkor ugyanilyen abroncsot kell felszerelni a jármű első jobb oldalára is.
A fenti információkból az következik, hogy a törvény megengedi a különböző típusú (téli, nyári és négyévszakos) gumiabroncsok két tengely közötti kombinációját (pl. téli gumi az első tengelyen, nyári gumi a hátsó tengelyen). Ezt azonban határozottan nem ajánljuk, mert minden gumiabroncstípusnak megvannak a sajátos menettulajdonságai, és a gyártás és a gyártás során az adott időjárási viszonyokhoz igazodnak. Ezek kombinálásával csökkenti a jármű általános teljesítményét, a vezetési kényelmet, valamint növeli a jármű elöl vagy hátul való megcsúszásának kockázatát, attól függően, hogy milyen felületen vezet. Az abroncsgyártók tengelyek közötti kombinációja is megengedett (pl. Matador márka az első tengelyen, Barum márka a hátsó tengelyen), de javasoljuk, hogy ehhez a változathoz a leghasonlóbb abroncsmintázatot válasszuk (ne kombináljon aszimmetrikus, irányos és szimmetrikus mintákat egymás). Kombinációjuk az Ön járművének kiszámíthatatlan viselkedését is okozhatja az úton.
A legideálisabb megoldás, ha a járművön mindig mind a négy gumiabroncs egyforma (márka, modell, kivitel, típus, méret, index). Ha azonban azt a kevésbé megfelelő lehetőséget választja, hogy csak két elhasználódott abroncsot cserél ki (főleg a kopottabbakat a jármű hajtott tengelyéről), akkor cseréje után is igyekezzen mind a négy gumiabroncsot egyformavá tenni. Ideális állapot járműve teljesítménye, de különösen vezetési biztonsága szempontjából. Fontos megjegyezni azt is, hogy mindig két új abroncsot szerelünk a hátsó tengelyre, ami csökkenti az ellenőrizhetetlen csúszás kockázatát nedves vagy havas utakon.
Annak érdekében, hogy helyesen válasszuk ki új abroncsai osztályát, érdemes tudni , hogy mit vár el abroncsától, és mennyit szeretne beruházni a vásárlásába. A gumiabroncsokat általában három minőségi osztályba sorolják, ill szegmensek, nevezetesen a gazdasági osztály (angolul budget), a középosztály (angolul minőség) és a legmagasabb, prémium osztály (angolul prémium). Itt fontos figyelembe venni a kiválasztott gumiabroncsok árának és minőségének arányát .
Az abroncsok gazdasági osztálya minőségi szempontból a legalacsonyabb osztály, de ez nem jelenti automatikusan azt, hogy rossz minőségű abroncsokat választ. Manapság az ebbe az osztályba tartozó abroncsok minőségileg már jó szinten állnak, ráadásul a vásárlásuk nem fogja megterhelni a pénztárcáját. Hangsúlyozni kell, hogy egyes „költségvetésű” gumiabroncsmárkákat nagy, jól ismert konszernek gyártanak. Ezek leginkább a portfóliójukban található három gumiabroncs-osztály mindegyikében képviseltetik magukat, míg ebben az osztályban a konszernek olyan technológiákat és eljárásokat vezettek be a gyártási folyamatokba, amelyeket néhány éve még a középső, vagy akár a prémium osztályú gumiabroncsoknál alkalmaztak. Ebben az osztályban olyan abroncsot kap, amely bár nem a leginnovatívabb technológiával és keverékekkel rendelkezik, másrészt viszont évek óta használt és bevált technológiák, keverékek és minták lesznek. Tehát, ha nem követel meg az abroncsoktól a szabványon felüli teljesítményt, és a csendes, ésszerű futásteljesítményű utazást részesíti előnyben, és az ár az elsődleges , akkor az ebbe az osztályba tartozó abroncsok a megfelelő választás az Ön számára. Manapság gyakran esik szó a kínai gyártók gumiabroncsainak minőségéről és teljesítményéről. Az emberek tévesen azt hiszik, hogy a kínai abroncsok minőségileg messze elmaradnak a nagy konszernek híresebb turistaosztályaihoz képest. Éppen ellenkezőleg, a kínai gumiabroncsok minősége ugyanazon, ha nem magasabb szinten van. Ennek egyik oka, hogy a gyártó gyárak és technológiák sokszor modernebbek és innovatívabbak, mint az európai gyártóké. Egyes esetekben ezek akár nagy európai konszern magánmárkái is. A kínai abroncsok kicsit kevésbé terhelik meg a pénztárcáját. Ezért ezek a gyártók „költségvetésű” márkáinak olcsóbb változatai. Az abroncsok gazdasági osztályának képviselői például a Matador, Barum (Continental konszern), Kormoran, Orium, Ricken, Taurus (Michelin konszern), Debica és Sava (Goodyear konszern), valamint a kínai Austone, Atlas gyártók márkák. , Fortune, Fortuna, Leao, Powertrac, Sailun, Superia, Tracmax, Wanli, Windforce .
Az abroncsok középkategóriája a legjobb kompromisszum ár-minőség arányban. Ideálisak az igényesebb vezetők számára, akik jobb teljesítményt várnak el abroncsaiktól, ugyanakkor nem az abroncsok ára az elsődleges szempont. Az ilyen osztályú abroncsok megvásárlásával átlagon felüli menettulajdonságokat, megfelelő kényelmet és teljesítményt, nagyobb futásteljesítményt kap, és mindezt vonzó áron. Ennek a gumiabroncs-osztálynak a legjellemzőbb képviselői a koreai Hankook és Nexen gumiabroncsgyártók. A további gumiabroncsmárkák közé tartozik a Semperit és az Uniroyal (kontinentális konszern), a Kleber és a BF Goodrich (Michelin konszern), a Fulda (a Goodyear konszern), a Firestone (Bridgestone konszern), a Cooper, a Vredestein, a Toyo, a Yokohama és a Kumho. Ha tőlünk északabbra indulnánk, akkor meg kell említenünk a Nokian gyártót is, amely elsősorban a téli gumik körében népszerű, de a beépítése nem teljesen egyértelmű. Viszont ha a középkategóriába sorolnánk, akkor ez lenne az abszolút csúcsa, mert a minőség közel áll a prémium osztályhoz.
A prémium osztály, ahogy a neve is sugallja, a legjobb, amit a gumiabroncsgyártók kínálhatnak Önnek a piacon. A prémium márkák abroncsai a névjegyük, és úgy lettek kifejlesztve, hogy még a legigényesebb sofőr is elégedett legyen velük. A legigényesebb körülményeket is kibírja velük, mert a gyártók jelentős összegeket fektetnek be fejlesztésükbe. Technológiát és teljesítményt tekintve a legjobb minőségű gumiabroncsokat kapja a piacon, amelyek a legújabb technológiákkal, keverékekkel és a legfejlettebb mintákkal rendelkeznek. Azonban minden éremnek két oldala van, a másik pedig az ebbe az osztályba tartozó gumiabroncsok ára. Az ezt az osztályt választó sofőrök számára azonban a minőség az első, és nem az árat nézik annyira. Egyszerűen azzal a ténnyel azonosítják őket, hogy a piacon lévő legjobbért külön kell fizetni. Ennek az osztálynak a legtipikusabb képviselői olyan híres nevek gyártói, mint a Continental, Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Pirelli .
A megfelelő gumiabroncsok kiválasztásához azonban még mindig figyelembe kell vennie egy nagyon fontos szempontot, nevezetesen a preferált vezetési stílust. Ez szorosan összefügg a gumiabroncsok fókusz szerinti felosztásával, nevezetesen gazdaságos, standard és sport. A prémium gumiabroncs-osztályban gyakran találkozhat több modellel ugyanazon a márkán belül, amikor azonos méretű abroncsokat választ. A gazdaságos gumiabroncsokat úgy tervezték, kombinálták és technológiailag fejlesztették, hogy nagyobb futásteljesítményt biztosítsanak, a nagyobb üzemanyag-fogyasztásra helyezve a hangsúlyt. Ezért nevezik őket ökológiainak is, és célcsoportjuk a hosszabb utakon közlekedő, év közben több kilométert megtevő sofőrök. Az ökológiai gumiabroncsok tipikus modelljei a Continental EcoContact, a Michelin EnergySaver+, a Goodyear EfficientGrip és EfficientGrip Performance, a Bridgestone Ecopia vagy a Pirelli Cinturato P1Verde és a Cinturato P7Blue .
A szabványos gumiabroncsok a vezetők legnépszerűbb választása, mivel ezek a gumiabroncsok kiegyensúlyozott arányban rendelkeznek a legfontosabb menettulajdonságok között. Ha ezt a gumiabroncsot választja, akkor nedves és száraz utakon is nagyobb kényelmet biztosít. A futásteljesítmény, az üzemanyag-fogyasztás, a teljesítmény és a tapadás valahol a környezetbarát és a sport gumiabroncsok között található. Ezek a gumiabroncsok a középutat jelentik, és mind az öko-, mind a sport gumiabroncsok legjobbjait tartalmazzák. A szabványos gumiabroncsok tipikus modelljei a Continental PremiumContact, a Michelin Primacy, a Goodyear Excellence, a Bridgestone Turanza vagy a Pirelli Cinturato P7 .
A sport abroncsokat azok a sofőrök választják, akik az agresszívabb vezetési stílust, a gyorsabb kanyarokat részesítik előnyben, vagy nagy teljesítményű sportautóval vagy SUV-val rendelkeznek. Ezek a gumiabroncsok kiváló tapadást garantálnak gyors kanyarodás, éles gyorsítás vagy fékezés során. Arra fejlesztették ki őket, hogy a vezetők tökéletes járműstabilitást biztosítsanak az úton nagy sebességnél és agresszívabb vezetést száraz és nedves körülmények között egyaránt. Ez összefügg ezen abroncsok lágyabb keverékével, ami lényegesen alacsonyabb futásteljesítményt jelent. Ez a legnagyobb hátránya a sportgumiknak, ahol összehasonlítva pl. standard gumikkal akár 50%-kal is kevesebb lehet. A kilométer megtétele elsősorban a vezető vezetési stílusától és modorától függ. A sportgumik tipikus modelljei a Continental SportContact és a 4x4 SportContact, a Michelin Pilot Sport, a Goodyear Eagle F1 Asymmetric és az Eagle F1 Supersport, a Bridgestone Potenza vagy a Pirelli P Zero, a P Zero Rosso és a P Zero Nero GT .
Az abroncson található összes számnak és kódnak megvan a maga fontos jelentése, mert ezek szolgálnak a gumiabroncs azonosító adataiként. Ezeket a gumiabroncs alapvető paramétereiként is meg lehet jelölni, és mindig az oldalfalán vagy a CÍMKÉKEN találhatóak. Ezek a paraméterek ezért mindig láthatóan mindannyiunk számára elérhetőek. Meghatározzák, hogy egy adott abroncs melyik autóra szerelhető fel, a biztonsági, teljesítménybeli, de a törvény vagy az autógyártó által előírt követelmények betartása mellett.
1. 225 - A gumiabroncs szélességét milliméterben, azaz 225 milliméterben kifejező adatok.
2. 45 - A gumiabroncs magasságát kifejező adatok ill a profilszámát. Ezt az adatot azonban nem milliméterben adják meg, ahogy az a gumiabroncs szélessége esetében sem. A 45-ös szám a gumiabroncs magasságának és a gumiabroncs szélességének százalékos arányának kifejezése. A fenti esetben a 225 milliméteres szélesség 45%-a, ami 101,25 milliméter.
3. R17 – Az R betűből és a 17-es számból álló adatok, ahol az R betű a radiál gumiabroncsokat jelöli, a 17 pedig a gumiabroncs belső átmérőjét hüvelykben. Egy hüvelyk = 2,54 cm. A gumiabroncsok kiválasztásakor elengedhetetlen, hogy az abroncs átmérője megegyezzen a tárcsa átmérőjével, amelyre az abroncsot fel kell szerelni. A lemez méretei kizárólag hüvelykben vannak megadva. Éppen ezért azt javasoljuk, hogy mielőtt új gumiabroncsot vásárol, ellenőrizze a felnik átmérőjét, hogy egyeznek-e.
4. 94 - A gumiabroncs maximális tömegterhelését kifejező adatok kilogrammban (terhelési index, angolul Load Index vagy rövidítve LI). Jelen esetben 670 kg maximális teherbírású abroncsról van szó, ami 2680 kg tömegű mind a négy gumiabroncs maximális terhelését jelenti. A gumiabroncsok kiválasztásakor figyelembe kell venni a műszaki engedélyében szereplő adatokat. Csak olyan gumiabroncsot használhat, amelynek terhelési indexe megegyezik a műszaki engedélyében feltüntetett vagy annál magasabb. Az összes teherbírási indexet az alábbi táblázat tartalmazza.
5. V - Azt a maximális sebességet kifejező adatok, amelyhez a gyártott gumiabroncs szerkezetileg alkalmazkodott (sebességindex, angolul Speed Index vagy rövidítve SI). Ebben az esetben egy szerkezetileg 240 km/h maximális menetsebességhez igazított abroncsról van szó. A terhelési indexhez hasonlóan a sebességindex abroncsok kiválasztásakor is figyelembe kell venni a műszaki engedélyében megadott adatokat.
Az is igaz, hogy autójához csak olyan abroncsot szabad választani, amelynek sebességindexe megegyezik a műszaki engedélyében megadott vagy annál magasabb. Ez alól a kötelezettség alól kivétel a téli gumikra vonatkozik, ilyenkor kisebb sebességindexű abroncsokat szerelhet fel járművére, de legfeljebb 1 fokozattal. Ezért javasoljuk, hogy tekintse meg a táblázatot az összes sebességindexszel.
6. XL - Megerősített gumiabroncsot (angolul EXTRA LOAD, rövidítve XL) jelző adat annak alapvető szerkezeti eleméhez, amely a gumiabroncs oldalfala. Egyes gyártóknál a ritkán használt RF, RFD (megerősített) vagy EL (Extra Load) megjelöléssel is találkozhat. Az XL jelzésű abroncsok esetében nagyobb abroncs teherbírást feltételeznek, mint pl. járművek kombi változataihoz, terepjáró vagy SUV járművekhez, pick-upokhoz. Az abroncs megerősített oldalfala fokozott védelmet nyújt az abroncs mechanikai sérülései ellen is, ha enyhe terepen használják, a járdaszegélyeken, gödrökön és egyenetlenségeken áthaladva az úton.
1. DOT 3520 - Mint minden terméknek, az abroncsnak is megvan a gyártási dátuma, amit a DOT rövidítéssel jelölünk. Ez az adat négy számjegyből áll, 3520, amelyek közül az első két számjegy, azaz a 35 a hetet, az utolsó két számjegy, azaz a 20 pedig azt az évet jelöli, amikor a gumiabroncsot gyártották. A fenti esetben az abroncs 2020 35. hetében készült. A gumiabroncsok gyártási dátumának és öregedésének kérdéséről bővebben a GUMIABRONCSOK GYÁRTÁSI ÉVE ÉS ÖREGEDÉSE DOTT-ÉVE cikkünkben olvashat.
2. Az M+S (sár és hó) és a 3PMSF (angolul Three Peak Mountain Snowflake), más néven alpesi szimbólum vagy hópehely szimbólum jelölést gyakran helytelenül összekeverik a nyilvánosság előtt. Az M+S jelölést olyan gumiabroncsokon használják, amelyek mintázatát, keverékét és szerkezetét úgy fejlesztették ki, hogy a hagyományos gumiabroncsoknál jobb abroncsteljesítményt biztosítsanak sáros vagy enyhén havas útviszonyok között. Ez a jelölés így megtalálható egyes nyári abroncsokon, téli gumikon, négyévszakos gumikon vagy SUV/4x4 járművek gumiabroncsain, mert jobb menettulajdonságokat biztosítanak járművének az adott körülmények között. A 3PMSF címke olyan gumiabroncsokon található, amelyek objektív hatósági tesztek alapján nagyon jó teljesítményt és a jármű irányíthatóságát garantálják még erősen havas és jeges utakon is, különös tekintettel az Ön biztonságára. Ez tehát a szó legszorosabb értelmében vett téli gumik megjelölése, amely még rosszabb téli körülmények között is garantálja a téli gumik tulajdonságait. Ezzel egyidejűleg azonban egyes, a téli abroncsok elvárt jellemzőinek kielégítésére kifejlesztett négyévszakos gumiabroncsok is viselhetik ezt a jelölést, de hangsúlyozni kell, hogy teljesítményük téli körülmények között nem egyenlő a téli gumik teljesítményével.
3. A gumiabroncson található RADIAL jelölés a gumiabroncs gyártási módját határozza meg. Felépítésük szerint a gumiabroncsokat radiál abroncsokra (R), diagonális abroncsokra (-) és félradiál abroncsokra (B) osztják. A különbség abban rejlik, ahogy a textil és acél zsinórok az abroncs közepén vannak elhelyezve. Radiális abroncsoknál a gumiabroncs középtengelyéhez képest radiálisan (derékszögben), átlós abroncsoknál pedig 30-65 fokos szögben ferde a gumiabroncs középtengelyéhez képest. A személygépjárművek legkeresettebb típusai manapság a radiál gumiabroncsok. Felépítésükből adódóan jobb érintkezést és tapadást biztosítanak az abroncsnak az úton, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, nagyobb csúszásállóságot és rövidebb féktávot. Az átlós abroncsoknál egyetlen előnyről beszélhetünk, ez pedig az abroncs oldalfalának megnövekedett ellenállása a mechanikai sérülésekkel szemben. Ezt a konstrukciót leginkább mezőgazdasági vagy ipari gumiabroncsokhoz használják.
4. A gumiabroncs másik fontos jelölése a TUBELESS jelölés. Ez egy olyan abroncsokat jelző adat, amely akár tömlő nélkül is használható, ún tömlő nélküli gumiabroncsok (rövidítve TL). A TUBE TYPE (rövidítve TT) megjelölés olyan gumiabroncsokat jelöl, amelyeknél a gumiabroncsokon belüli tömlők használata is kötelező. Vannak ritka TL/TT jelzésű gumiabroncsok, ahol az abroncs belsejében lévő tömlő használható, de ez nem szükséges a gumiabroncs 100%-os működőképességéhez.
Ugyanilyen fontosak a gumiabroncsok homologizációjának jelölései. A homologizált abroncsok alatt azokat a gumiabroncsokat értjük, amelyeket egy adott autógyártó szabványos felszerelésként hagyott jóvá vagy ajánlott az Ön járművéhez. Jelöljük őket az OE (Original Equipment – eredeti felszerelés vagy eredeti felszerelés) rövidítéssel is, ahol az így megjelölt gumiabroncsgyártók jelzik, hogy ez a gumi egy autógyártóhoz van "szabva". Gyakori, hogy ugyanazt a gumiabroncsmodellt több autógyártó is gyártja.
A gumiabroncs mintázata a gumiabroncs futófelületének része, pontosabban a felső része. A gumiabroncs futófelülete az abroncs gumikeverékből (természetes és szintetikus gumiból) kialakított gumirésze, amely védi a vázát, és amelybe a minta, más szóval a gumiabroncs minta benyomódik. A gumiabroncs mintázata blokkrendszerből, középső és keresztirányú hornyokból, bordákból, lyukakból és lamellákból áll, amelyek együttesen biztosítják a lehető legjobb tapadást az úttal, alacsony gördülési ellenállást és alacsony zajszintet autóvezetés közben. Futófelület esetén ill a felső része a gumiabroncs egyetlen olyan része, amely közvetlenül érintkezik az úttal. Ezért az új abroncsok kiválasztásakor mindenekelőtt arra kell ügyelni, hogy a gumiabroncs mintázatát megfelelően válassza ki, amely teljes mértékben megfelel az Ön igényeinek és az úttípusnak, amelyen főként közlekedik.
A gumiabroncsok mintázata alapján szimmetrikusra, aszimmetrikusra és irányítottra oszthatók. Az említett futófelület-típusok mindegyikének megvannak a maga sajátos jellemzői, amelyek befolyásolják az abroncs menettulajdonságait, gördülési ellenállását, a nyári vagy téli körülményekhez való megfelelő meghatározását és nem utolsósorban az abroncs járművére való felszerelésének módját.
A szimmetrikus mintatípus a legelterjedtebb ill szabványos típusú gumiabroncs minta. A futófelület mintázata egyenletesen helyezkedik el a gumiabroncs középtengelye mentén, mind a gumiabroncs bal, mind a jobb oldalán. Az alacsonyabb gyártási költségek miatt leggyakrabban gazdaságos vagy középkategóriás abroncsokon, és általában legfeljebb 18 hüvelykes (R18) átmérőjű gumikon találkozhat ezzel a mintával. Ennek a mintatípusnak az előnye a kiváló menettulajdonságok száraz utakon, hátránya viszont a gyengébb menettulajdonságok nedves és havas utakon, illetve a kanyarokban való kisebb stabilitás. Ami a gumiabroncs tárcsára való felszerelését illeti, csak az ilyen típusú futófelülettel nem kell semmilyen irányelvet betartani. Ezek a gumiabroncsok a jármű bármely tengelyére vagy oldalára felszerelhetők, mivel mindkét oldalon azonos menettulajdonságokkal rendelkeznek, így mindkét forgásirányban is.
Az aszimmetrikus mintatípus mintázata a szimmetrikus mintázat teljes ellentéte, mivel a mintázata teljesen más a gumiabroncs mindkét oldalán. Ezekre az oldalakra vagy zónákra azonban inkább külső és belső (vagy középső) néven hivatkozunk, nem pedig balra és jobbra. Az aszimmetrikus gumiabroncsok felszerelésekor ügyelni kell a gumiabroncs oldalfalán lévő jelzésekre KÍVÜL (a jármű külső oldala felé) és BELÜL (a jármű belseje felé eső belső oldalon, amely után nem látható). a gumiabroncs felszerelése a járműre). Ezt követően a tárcsára történő helyes felszerelés után a kerék a jármű bármely oldalán és pozíciójában használható. Ez azonban nem vonatkozik a nagy teljesítményű autókhoz tervezett aszimmetrikus abroncsokra, amelyek a KÜLSŐ és BELSŐ jelölések mellett forgásirány-jelöléssel is rendelkeznek. Az aszimmetrikus mintázat legnagyobb előnye a hosszabb gumiabroncs-élettartam, az alacsonyabb zajszint vezetés közben, a rövidebb fékút és a jobb menettulajdonságok kanyarokban. Az említett számos előny pontosan az aszimmetrikus mintázatnak köszönhetően biztosított, mert minden zónája más és más célt szolgál. Ennek a mintázatnak a hátránya a gyengébb havon való vezetési tulajdonságok vagy a magasabb vételár az abroncsok, mivel ezek a legfejlettebb abroncsok technológiailag. Általában az átlagos R16-tól és afelettitől lehet velük találkozni, R18-tól ritka kivételekkel már mindennaposak. Az aszimmetrikus gumiabroncsokat a gyártók úgy tervezték, hogy menettulajdonságaik minősége javuljon nagyobb sebesség elérésekor az úton.
Az iránymintás típus a szimmetrikus mintázat speciális típusa, mivel keresztirányú barázdái a gumiabroncs közepétől a futófelület külső része felé szimmetrikusan helyezkednek el egymással. Azonban olyan szögben vannak elrendezve, hogy a minta általános alakja a „ V ” betűre, halszálkára vagy nyílra hasonlít (ezt néha nyílmintának is nevezik). Az irányminta legnagyobb előnye, hogy kiválóan képes eltávolítani a vizet és a havat a minta felületéről, így biztosítva a jobb gumitapadást nedves és havas utakon. Az előnyök közé sorolhatjuk még a kiváló tapadást puha felületeken és a jó iránytartást vagy a kormányzott tengely irányíthatóságát rosszabb körülmények között, mint például eső, sár vagy hó. Ezt a fajta mintát főleg téli gumikhoz használják, de a legtöbb négyévszakos gumihoz is. Alkalmasak SUV járművekhez is, amelyek gyakrabban érintkeznek sáros vagy havas utakkal. Az ilyen típusú minták hátrányai a magasabb zajszint, nagyobb gumikopás, kisebb futásteljesítmény vagy rosszabb tapadás és stabilitás száraz utakon. Irányított mintájú gumiabroncsok felszerelésekor be kell tartani a gumiabroncs forgásirányát, amely a gumiabroncs oldalfalán egy nyíllal van jelölve, amelyen az előre forgás iránya és a ROTATION vagy DIRECTION jelzés található. Ez az egyetlen olyan minta, ahol az abroncs tárcsára szerelése után nem lehet szabadon kiválasztani, hogy az autó melyik oldalára kerüljön a kerék. Ellenkező esetben az abroncs rossz irányba, hátrafelé forogna, és minden vezető tulajdonsága kihasználatlan lenne.
A gumiabroncs szerkezeti elemei a következők:
1. Keret - a gumiabroncs alapvető tartó része, amely textil vagy acél zsinórbetétekből áll.
2. Oldalfal - a gumiabroncs oldalsó része, amely védi a gumiabroncs vázát a mechanikai sérülésektől, amelynek ellenállónak kell lennie a defektekkel vagy a külső időjárási hatásokkal szemben. Az oldalsó panelnek azonban tájékoztató jelentése is van, hiszen mindig az abroncs alapvető paramétereit mutatja, mint a márka, méret, gyártási év, specifikációk stb.
3. Perem – az abroncs egyetlen része, amely közvetlenül érinti a tárcsát. Így garantálja a gumiabroncs szilárd és légmentesen illeszkedését a tárcsára. Fő része acélgyöngykötél, amely köré hajtogatott textil vagy acél zsinórbetétek alkotják a gumiabroncs vázát. A peremkötél lehetővé teszi a gumiabroncs fel- és leszerelését a tárcsán.
4. Lökhárító – a futófelület és az abroncsváz között helyezkedik el, és készülhet acélból, textilből vagy a két anyag kombinációjából. Biztosítja a gumiabroncs egészének kerületi ellenállását és a defektekkel szembeni ellenállást.
5. Belső gumi - egy speciális fólia az abroncs belsejében, amely gáztömör gumikeverékből (halobutil) készül, amely megakadályozza a levegő kijutását az abroncsból és így betölti a belső tömlő szerepét. A belső gumi nélküli abroncsok csak a belső tömlő használata közben használhatók, mivel felépítésében nincs olyan elem, amely biztosítaná az abroncs légtömörségét. Ennek megfelelően az abroncsokat tömlő nélkülire és tömlő nélkülire osztjuk.
6. Gumiabroncs futófelület - A gumiabroncs futófelülete az abroncs gumikeverékből (természetes és szintetikus gumiból) kialakított gumi része, amely védi a vázát, és amelybe a mintát, vagy más szóval a gumiabroncs mintáját benyomják.
A RUN-FLAT gumiabroncsok speciálisan megerősített önhordó oldalfal elvén működő technológiájú (rövidítve RFT) gumiabroncsok, amelyek megakadályozzák a gumiabroncs teljes felpuhulását defekt vagy nyomásvesztés esetén. Ez tehát egy speciális technológia, amelyet az abroncsgyártók fejlesztettek ki, hogy megfeleljenek a vevők szabványon felüli követelményeinek, amelyek nem teljesülnének normál gumiabroncs vásárlásakor. Minden speciális technológiát alkalmazó gumiabroncsot a gyártók egyedi jelöléssel látnak el, amely a gumiabroncs oldalfalán található. Biztonsági szempontból ez a technológia azt is megakadályozza, hogy a tárcsa és az úttest közötti oldalfal benyomódjon, vagy a gumi lecsússzon a tárcsáról, ami normál gumiknál előfordulhat. Az RFT gumiabroncs meghibásodása után is maximum 80 kilométeres távolságot tesz lehetővé, maximum 80 km/h sebességgel. Így nem kell megállítani a járművet és várni a segítségre, vagy pótkerékre cserélni a gumit.
Az RFT abroncsok használata azonban csak kiegészítő felszereléssel, nevezetesen abroncsnyomás-felügyelettel (TPMS) felszerelt járműveken javasolt. Az ezzel a technológiával rendelkező gumiabroncsok vételára általában magasabb, mint az azonos paraméterű, de e technológia nélküli abroncsoké. Az abroncsgyártók nem egységes jelölést használnak RFT abroncsaiknak az abroncs oldalfalán, hanem saját nevük különböző rövidítéseit használják erre a technológiára. Például SSR (Continental), ZP (Michelin), RFT (Bridgestone) RF (Pirelli), ROF (Goodyear, Dunlop), HRS (Hankook).
A RUN-FLAT technológia mellett más, a gyártók által kifejlesztett speciális technológiákkal is találkozhat az utazás kényelmének növelése érdekében. A speciális technológiákról bővebben a SPECIÁLIS GUMITECHNOLÓGIÁK cikkben olvashat.
A fő mutatója annak, hogy eljött az ideje, hogy gumiabroncsait újakra cserélje , a mintázat mélysége vagy más szóval a kopás mértéke. A minimális profilmélységet a hatályos jogszabályi előírásaink nyári gumi esetén 1,6 mm, téli gumik esetén 3 mm szinten határozzák meg (új gumiabroncs profilmélysége 8-10 mm között változik). Ma már szinte minden abroncsmodell rendelkezik abroncskopásjelzővel (rövidítve TWI - futófelület kopásjelző), amellyel egyszerűen és speciális technológiák nélkül megtudhatja, mennyit használt abroncsunk, és ideje megfontolni a cseréjét. Az abroncs futófelületének futófelületi hornyaiban kopásjelzők találhatók kiemelkedések formájában (vagy mm-ben kifejezett mélységet mutató dombornyomott számok, amelyek a kopás következtében fokozatosan eltűnnek a futófelületről), amelyek segítségével könnyen megtudhatja, hogy tapintással elérte a gumiabroncs megengedett maximális kopását. Az első tengely esetében ez szemrevételezéssel is ellenőrizhető a kerekek teljesen egyik vagy másik oldalra forgatásával. A mintázatmélységet legegyszerűbben és legpontosabban egy mélységmérő segítségével lehet megmérni, amelyet a fő futófelületi barázdákban, azaz a gumiabroncs középső részén végeznek el. Az oldalirányú kereszthornyokat nem használjuk a méréshez, ezek általában jobban kopottak, de az úttal való fő érintkezést a futófelület középső része, pontosabban szélessége ¾ biztosítja. Manapság a mélységmérők manuálisan is elérhetőek kulcstartó formájában, vagy digitálisan, de a vételár lényegesen magasabb lesz. Javasoljuk azonban, hogy a gumiabroncsokat még a megengedett maximális kopás elérése előtt cserélje ki újakra, ideális esetben már 2,5 mm-nél kisebb mintázatmélységnél nyári abroncsoknál és 4 mm-nél a téli gumiknál. A rendelkezésre álló elemzések és kutatások szerint, ha az abroncs a megadott értékeken túl kopik, akkor kezd radikálisan elveszíteni fő menettulajdonságait, mint a tapadás, a kanyarstabilitás, valamint a víz- és hóelvezetés.
A törvényi előírások szintén tiltják a sérült gumiabroncsok használatát. Nem megengedett, hogy a gumiabroncs külső kerületén, azaz futófelületen, oldalfalon, peremen olyan repedések vagy sérülések keletkezzenek, amelyek a zsinórvázat feltárják vagy más módon megzavarják. Az ilyen gumiabroncsok közúti forgalomban történő használatát törvény tiltja, és biztonsági szempontból teljesen megengedhetetlen. Ezért, ha bármilyen repedést, deformációt, repedést vagy egyéb deformációt észlel az abroncson, azonnal forduljon egy gumiszervizhez, hogy alaposan megvizsgálják a gumikat. A gumiabroncsok állapotát vezetés közbeni érzékeléssel is figyelemmel kell kísérni, például rezgéseket, fokozott zajt vagy a jármű kevésbé stabilitását az úton.
A gumiabroncsok újakra való cseréjének megfelelő időpontját jelző másik jelző a gyártás dátuma. Általánosságban elmondható, hogy minél régebbi a használt gumiabroncs, annál jobban megváltoznak a menettulajdonságai a használat vagy a külső tényezők hatására. A vezető gumiabroncsgyártók ajánlása szerint a gyártástól számított 10 évnél régebbi használt gumiabroncsot ki kell cserélni, tekintet nélkül a mintázat kopásának mértékére vagy egyéb sérüléseire. A gumiabroncsok gyártási dátumának és öregedésének kérdéséről bővebben a GUMIABRONCSOK GYÁRTÁSI ÉVE ÉS ÖREGEDÉSE című cikkünkben olvashat bővebben.
A megfelelő gumiabroncsnyomás nagyon fontos tényező, amely befolyásolja a gumiabroncsok kopását, mind a kopás mértéke, mind a kopás módja szempontjából. A gumiabroncs futófelületének egyenletesen kell kopnia, de ez a gumiabroncsok nem megfelelő felfújása miatt nem biztos, hogy igaz. Ideális, ha mindig a megfelelő gumiabroncsnyomással rendelkezik a jármű gyártójának adatai szerint.
Ezeket közvetlenül a járművön kell elhelyezni, akár az üzemanyagtartály fedelén, akár a használati útmutatóban, vagy leggyakrabban a vezetőoldali ajtó hátulján vagy a középső oszlop alsó részén, a vezető közelében. Természetesen a gumiszervizben a gumicserénél a szakemberek felfújják gumiabroncsait a megfelelő nyomásra, de célszerű egy bizonyos idő elteltével az Ön oldaláról is ellenőrizni a nyomásváltozást (lehetőleg 1-2 havonta egyszer). A legideálisabb reggel, amikor a gumik még nem melegedtek fel, így rövid út után egyenesen a nyomásmérővel felszerelt benzinkutakhoz. A legtöbb sofőr elhanyagolja a nyomásellenőrzést, de a megfelelő abroncsnyomás a biztonság garanciája (a megfelelő nyomás biztosítja a stabilitást, a megfelelő féktávolságot és a gumiabroncs ideális menettulajdonságait) , valamint a vezetés gazdaságosságát is (az alulfújás magasabb üzemanyag-fogyasztást, ill. gyorsabb egyenetlen gumikopás). A gumiabroncsnyomás-ellenőrzési művelet nem vonatkozik a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt járművek tulajdonosaira. A geometria és annak beállítása szintén befolyásolja a gumiabroncsok egyenetlen kopását. Ha a gumiabroncs vagy mindkét gumiabroncs csak a futófelület egyik oldalán kopik lényegesen jobban, fel kell keresni egy szervizt vagy gumijavítót a jármű geometriájának megfelelő beállításához.
1. Alacsony abroncsnyomás = túlzott kopás a gumiabroncs mindkét oldalán, magasabb üzemanyag-fogyasztás, alacsonyabb stabilitás az úton, fokozott balesetveszély. A gumiabroncsok megfelelő nyomásra való felfújásának szükségessége vagy a gumiabroncs hibájának javítása, majd a megfelelő értékekre való felfújása.
2. Megfelelő abroncsnyomás = ideális abroncs vezetési jellemzők, megfelelő kopás, közlekedésbiztonság.
3. Magas abroncsnyomás = túlzott kopás a gumiabroncs középső részén, fokozott a gumiabroncs mechanikai károsodásának veszélye, a jármű felfüggesztésének fokozott kopása, csökkent vezetési komfort. A nyomás enyhítésének szükségessége a megfelelő értékeken.
Már az elején ne feledje, hogy a hó, a jég és a fagy az, ami a legjobban meglepheti utazásai során. Ezért nem javasoljuk a nyári gumik télire cseréjét. A gumiabroncsok cseréjének dátumai nincsenek általánosan meghatározva, azonban a téli hónapokban kötelező felszerelés a hólánc. Javasoljuk azonban, hogy sokkal korábban készüljön fel a téli körülményekre. Az autók téli gumira cserélésének szokásos időpontja október hónap. A vezetők számára a fő mutató azonban az időjárás és az időjárási viszonyok. A nyári és téli gumiabroncsok használatának ideális határa +7 Celsius fok. A téli és nyári gumiabroncsok sajátos jellemzőkkel rendelkeznek, különböző keverékekből készülnek, mintázataik (beleértve a futófelület mélységét is) jelentősen eltérnek egymástól, ezért a gyártás az adott időszakban történő használatra igazítja őket. A +7 Celsius-fok küszöbérték alatt csak a téli vagy négyévszakos gumik működnek megfelelően. A hőmérsékleti határérték alatti nyári gumiabroncsok elveszítik fő vezetési tulajdonságaikat (biztos vezetési biztonságot), például tapadást, tapadást és féktávolságot. Ha a hőmérséklet azon a területen, ahol vezet, stabilan hét Celsius-fok alatt van, téli gumit kell viselni. Még akkor is, ha gyakran vezet éjszaka (amikor a hőmérséklet alacsonyabb, mint nappal), illetve ha üzleti útra vagy nyaralni utazik északi területekre (ahol a téli időjárási körülmények lényegesen korábban jelentkeznek, mint a déli területeken), fontos, hogy felkészült legyen, és az autóját téli gumikra cserélje. A nyári gumik használata téli időszakban biztonsági szempontból elfogadhatatlan. Önmaga és minden közlekedő biztonságát veszélyeztetné.
A nyári gumira váltás szokásos időpontja március és április fordulója. Ha ezt nem teszi meg, nem kap pénzbírságot, és nem sért meg semmilyen törvényt vagy rendeletet. A törvények és előírások értelmében alapvetően egész évben lehet téli gumival közlekedni. A vezetés biztonsága és gazdaságossága szempontjából azonban határozottan nem ajánljuk. Ha stabil a hőmérséklet hét Celsius-fok felett, javasoljuk, hogy autóját nyári gumira cserélje. Nyáron általában nem ajánlott téli gumit használni. A téli gumiabroncsok nyári használatának fő hátrányai a nagyobb gördülési ellenállás, a lényegesen hosszabb féktáv, a kanyarokban a jármű alacsonyabb stabilitása és a lényegesen gyorsabb gumikopás. A legjobb megoldás, ha évente kétszer cseréli le autóját.
Az aktuálisan érvényben lévő magyar közúti közlekedési törvény szerint a járművezetők nem kötelesek téli gumikat használni a téli hónapokban. Kötelező felszerelés azonban a hólánc. Télen a nyári gumik használata nagyon veszélyes, nemcsak Önre nézve, hanem a közlekedés többi résztvevőjére is. Ráadásul, ha közúti ellenőrzésen vesz részt és nincs hólánc a járműben, biztosan megbírságolják, és akár az is előfordulhat, hogy megtiltják a továbbhaladást, ami jelentős költségekkel járhat a jármű elszállítására. Valójában ez nagyon egyszerű: a téli gumikat azért nevezik télinek, hogy télen használják őket, a nyári gumikat pedig azért, hogy nyáron használják őket.
A járművezetők nagy része azonban nyáron inkább téli gumit használ, mivel a törvény vagy rendelet nem szabályozza az adott típusú gumiabroncs nyári használatát. Törvényi szempontból tehát nyáron lehet téli gumit használni, de biztonsági szempontból már nem ajánljuk. A nyári szezonban, különösen április és szeptember között nyári gumik használata javasolt. Az előnyök, amelyeket a sofőr az autóvezetés során kap , a rövidebb fékút, a jobb üzemanyag-fogyasztás, a jobb tapadás a kanyarokban, a nagyobb vezetési kényelem vagy az aquaplaning valószínűségének csökkenése (kontrolálhatatlan csúszás nedves úton). 7 Celsius-fok feletti hőmérsékleten azonban csak nyári gumi használata esetén használhatja ezeket az előnyöket. A téli és nyári gumiabroncsok sajátos jellemzőkkel rendelkeznek, különböző keverékekből készülnek, a mintázataik (beleértve a mintázat mélységét is) jelentősen eltérnek, ezért a gyártás az adott időszakhoz igazítja őket. A téli gumik lágyabb gumikeverékből készülnek, amely nagyobb arányban tartalmaz természetes gumit. A lágyabb keverék kiváló tapadást és tapadást biztosít az úton, közvetlenül a 7 Celsius-fok küszöb alatt. E határérték felett azonban a téli gumikeverék még jobban meglágyul, ami nagyobb gördülési ellenállást és ezáltal üzemanyag-fogyasztást okoz. Gépjárművének fékútja jelentősen megnő (kb. 7-10 méterrel a jármű sebességétől függően), csökken a jármű stabilitása kanyarokban, így a vezetés általános biztonsága gyorsan csökken. Ráadásul a téli gumik (alacsony hőmérséklethez alkalmazkodó) összetételüknek köszönhetően lényegesen gyorsabban kopnak magasabb hőmérsékleten. Ezért nyáron általában nem ajánlott téli gumit használni. A legjobb megoldás, ha évente kétszer cseréli le autóját, tavasszal téli gumiról nyárira, ősszel nyári gumiról téli gumira cseréli.
A négyévszakos gumiabroncsok nevéből is következik, hogy ezek az abroncsok egész naptári évben, azaz nyáron és télen is használhatók. A négyévszakos gumik a téli és a nyári gumik egyfajta kombinációja. Vásárlásukkal költségmegtakarítást érhet el, mert elkerüli a téli és nyári gumiabroncsok egyes évszakonkénti cseréjét, illetve a tárolás költségeit. Azt azonban be kell látni, hogy egy négyévszakos gumiabroncs soha nem rendelkezik olyan minőségi tulajdonságokkal, mint a nyári abroncs nyáron, és a téli gumié sem. Ráadásul a nyári és téli abroncsokhoz képest valamivel drágábbak, és egész éves használatuk következtében hamarabb elkopnak, ami azt jelenti, hogy gyakrabban kell cserélni. A négyévszakos abroncsok bizonyos mértékig alternatívát jelenthetnek a szezonális abroncskészletekkel szemben, de itt figyelembe kell venni , hogy milyen körülmények között közlekedik az év során. A négyévszakos abroncsok nem alkalmasak nehezebb téli körülményekre (nehezebb havas és jeges utak), és teljesítményük a téli gumikhoz képest lényegesen alacsonyabb szinten van ilyen körülmények között. Ez összefügg a futófelület mélységével is, amely nem olyan mély, mint a téli gumiké, de nem is olyan sekély, mint a nyári gumiké. A nyári abroncsokhoz képest a négyévszakos abroncsok gyengébb tapadást és rosszabb kezelhetőséget mutatnak száraz, meleg utakon. Ezért a négyévszakos abroncsok nem nyújtják a legjobbat, amit adott körülmények között garantálni tud a téli vagy nyári gumik közül. A négyévszakos gumiabroncsok és használatuk ezért leginkább olyan területekre alkalmasak, ahol nincs szélsőséges időjárási különbség az évszakokon belül, vagy olyan járművezetők számára, akik főként csak városi környezetben közlekednek. Az említett gumiabroncs-típusok részletesebb összehasonlításához javasoljuk, hogy olvassa el a NYÁRI, TÉLI ÉS EGÉSZÉVES GUMIABRONCSOK című cikket .
A legtöbb vezető gumiabroncsgyártó, például a Continental, a Michelin és a Goodyear egyetért abban, hogy a használaton kívüli gumiabroncsok a gyártástól számított 5 évig újnak tekinthetők, ha megfelelően tárolják őket. A gumiabroncsok megfelelő tárolása jelentősen meghosszabbíthatja azok élettartamát. A megfelelően tárolt, használaton kívüli gumiabroncsok tulajdonságai a gyártástól számított 5 éves korukig nem változnak jelentősen, mivel a gyártás során az abroncsokat öregedéstől és elhasználódástól védő anyagok kerülnek a keverékbe. A gumiabroncsok megfelelő tárolásán az abroncsgyártók azt értik, hogy száraz és hűvös helyen tárolják azokat, közvetlen napfénytől és napfénytől, valamint vegyszerekhez vagy ózonforrásokhoz való hozzáférés nélkül. Nyirkos, hideg pince vagy akár padlás (ahol a hőmérséklet nyáron igen magasra emelkedhet) nem lesz a megfelelő hely a gumiabroncsok tárolására. A legideálisabb a gumiabroncsokat sötét, száraz, jól szellőző helyiségben tárolni, körülbelül 10-15 Celsius fokos hőmérsékleten.
A gumiabroncsokat mindig elő kell készíteni a szezonális tárolásukra, mind a durva szennyeződések (kövek, sár, vegyszerek stb.) eltávolításával, hanem szivaccsal, langyos vízzel, vagy megfelelő gumitisztítóval történő alapos tisztítással is. Az abroncsokat az ilyen kezelés után alaposan meg kell szárítani. Ugyanez vonatkozik a tárcsákra is, amelyeket szezonális tárolás előtt alaposan meg kell tisztítani a szennyeződésektől speciális készítményekkel, amelyek biztosítják a tárcsák korrózió és egyéb sérülések elleni védelmét.
Miután alaposan előkészítette a gumiabroncsokat a szezonális tárolásra, tárolhatja őket, de meg kell különböztetni, hogy tárcsára szerelve vagy anélkül tárolja a gumiabroncsokat. A tárcsa nélküli abroncsokat függőleges helyzetben tárolja egymás mellett, miközben azt javasoljuk, hogy időnként fordítsa meg őket, hogy a gumiabroncs súlya ne csak az abroncs egy részére háruljon át a teljes tárolási idő alatt. A tárcsára szerelt abroncsokat legjobban vízszintes helyzetben, egymásra rakva tároljuk az ún. kémény, lehetőleg két-két abroncs. Nem ajánlott függőleges helyzetben tárolni, mivel a tárcsa súlya deformálódhat az abroncson. A tárcsás abroncsok felakasztva is tárolhatók. A tároláshoz célszerű speciális gumiabroncs-zsákokat is használni (a legtöbb gumijavító műhelyben beszerezhető), amelyek megóvják az abroncsokat a külső hatásoktól, például fénytől, portól és egyéb szennyeződésektől. Annak érdekében, hogy gumiabroncsait valóban biztonságosan és mindig szakszerűen tárolják, javasoljuk, hogy ezt a tevékenységet bízza egy gumiszervizre. A szezonális gumitárolás ma már gyakori kiegészítő szolgáltatás, amelyet a gumijavító műhelyek túlnyomó többsége nyújt.